Voimaharjoittelun käsikirja

Monipuolisin suomalainen kirja voiman lajeista (maksimivoima, nopeusvoima ja kestovoima) sekä lihasmassaharjoittelusta ja voimaharjoittelun ohjelmoinnista. Kokonaistutkimusnäyttöön perustuva kirja, josta on hyötyä kaikkien urheilulajien fysiikkaharjoitteluun. Kirja on julkaistu tammikuussa 2019.

Kuntosaliharjoittelun ohjelmoinnin asiantuntijaksi

Ota haltuun maailman parhaaseen tutkimusnäyttöön perustuvat työkalut tuloksekkaiden voimaharjoitusohjelmien rakentamiseen 7 h verkkokoulutuksessa! Opi maksimi- ja lihasmassaharjoittelun kokonaistutkimusnäytön hyödyntäminen käytännössä tulosten maksimoimiseksi aloittelijoiden, keskikokeneiden ja kokeneiden kuntosaliharjoittelussa.

”Kuntosalilla voi joko käydä tai siellä voi tehdä kovia tuloksia!”

”Opi ohjelmoimaan harjoitteluohjelmia samalla laadulla, jolla esimerkiksi laadukkaimmin harjoittelevat KHL- ja NHL-pelaajat harjoittelevat!”

”Takaa asiakkaasi kehittyminen monipuolisella ja vaihteleville ohjelmointimalleilla! ”

Fysiikkavalmentaja ja Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen

Tuomas Rytkönen on voimailubiologi (LitM) ja Athletican fysiikkavalmentaja, joka on Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen.

Tuomas on luonut Trainer4You:n Voimavalmentaja-koulutuksen ja toimii koulutuksen pääkouluttajana. Tuomas on fysiikkavalmentanut kymmenien eri lajien urheilijoita, mm. NHL- ja KHL-jääkiekkoilijoita, maajoukkuekeihäänheittäjiä sekä kymmeniä voimailulajien SM-mitalisteja ja SE-urheilijoita.

Tuomas toimii myös keihäsmaajoukkueen voimaharjoittelun asiantuntijana. Tuomaksen oma urheilutausta löytyy voimailusta ja mieheltä löytyykin 6 Suomen mestaruutta ja 8 Suomen ennätystä leuanvedosta.

Tuomaksen kirjoittama Voimaharjoittelun käsikirja, joka kokoaa yhteen tähän astisen kokonaistutkimusnäytön voimanlajien kehittämisestä ja antaa tuhdin tietopaketin voimaharjoittelun ohjelmointiin, julkaistiin tammikuussa 2019.

Fysiikkavalmentaja ja Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen

Tuomas Rytkönen on voimailubiologi (LitM) ja Athletican fysiikkavalmentaja, joka on Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen.

Tuomas on luonut Trainer4You:n Voimavalmentaja-koulutuksen ja toimii koulutuksen pääkouluttajana. Tuomas on fysiikkavalmentanut kymmenien eri lajien urheilijoita, mm. NHL- ja KHL-jääkiekkoilijoita sekä voimailulajien SM-mitalisteja ja SE-urheilijoita.

Tuomas toimii myös keihäsmaajoukkueen voimaharjoittelun asiantuntijana. Tuomaksen oma urheilutausta löytyy voimailusta ja mieheltä löytyykin 6 Suomen mestaruutta ja 8 Suomen ennätystä leuanvedosta.

Tuomaksen kirjoittama Voimaharjoittelun käsikirja, joka kokoaa yhteen tähän astisen kokonaistutkimusnäytön voimanlajien kehittämisestä ja antaa tuhdin tietopaketin voimaharjoittelun ohjelmointiin, julkaistaan tammikuussa 2019.

Yhteistyössä

Facebook

Julkaistu 19.04.19

Atleettinen Partasuu

Eksentriset (aktiiviset lihakset venyvät) voimantuotto-ominaisuudet määrittävät pitkälti aktiivisen lihasjännekompleksin jäykkyyden. Mitä jäykempi lihasjännekompleksi, sitä vähemmän sen pituus muuttuu tietyn suuruisen voiman seurauksena. Koko nivelten, luiden, lihasten, jänteiden ja muiden tuki- ja sidekudosten muodostaman liikkumiskoneiston näkökulmasta suurempi lihasjännekompleksien jäykkyys aiheuttaa pienemmän nivelkulmien muutoksen tietyn suuruisen voiman vaikutuksesta. Esimerkiksi törmäystilanteessa hermolihasjärjestelmän täytyy tehdä tietty määrä negatiivista työtä (voima x matka). Mitä kovemmat eksentriset voimantuotto-ominaisuudet, sitä lyhyempi matka riittää tuon negatiivisen työn tekemiseen.

Suurempi jäykkyys mahdollistaa nopeamman venymislyhenemissykluksen toiminnan, tehokkaamman elastisen energian hyödyntämisen ja voimaa ei pääse valumaan niin paljoa hukkaan (esim. hyvin pitävä kolmiloikkakontakti vs. vuotava kontakti). Eksentrisen voimantuoton kehittymiseen liittyy tuolle lihastyötavalle spesifejä adaptaatioita sekä hermostollisella tasolla että lihastasolla: 1) Eksentrisen liikkeen säätely eri aivotasojen välillä kehittyy. 2) Eksentristen lihassupistusten hermostollisten käskyjen suuruutta heikentävät reitit aivo- ja selkäydintasolla vähenevät. 3) Aktiivisessa lihaksessa venytystä vastustavat titiini- ja kollageenirakenteet vahvistuvat.

Keihäänheitossa eksentriset voimantuotto-ominaisuudet ovat tosi tärkeitä sekä kimmoisassa vauhtijuoksun kiihdytys- ja ristiaskeljuoksussa että etenkin linkomaisessa elastisessa heittovaiheessa. Videolla keihäänheittäjä Teemu Narvi tekee nopeahkon eksentrisen voimantuoton erikoisharjoitetta: saksihyppelyä täysillä tehoilla siten, että jäykät kumit vetävät lantiolta maahan. Konska kumit venyvät ilmalennon aikana, ne luovat eksentrisen ylikuorman suhteessa konsentriseen (aktiiviset lihakset lyhenevät) vaiheeseen. Toki harjoitteessa tulee myös keskinopeaa konsentrista voimantuottoa kovalla tehontuotolla (voima x nopeus). Videon treenissä kumeista tuli yläasentoon vastusta 60 kiloa.

#eksentrinenvoimantuotto #jäykkyys #jarrutusvoima #nopeusvoima #nopeusjateholajit #kimmoisuus #näyttöönperustuvavalmennus #näyttöönperustuvatreeni #atleettinenpartasuukirjoittaa
... LisääVähemmän

Katso Facebookissa
·Jaa