Voimaharjoittelun käsikirja

Monipuolisin suomalainen kirja voiman lajeista (maksimivoima, nopeusvoima ja kestovoima) sekä lihasmassaharjoittelusta ja voimaharjoittelun ohjelmoinnista. Kokonaistutkimusnäyttöön perustuva kirja, josta on hyötyä kaikkien urheilulajien fysiikkaharjoitteluun. Kirja on julkaistu tammikuussa 2019.

Kuntosaliharjoittelun ohjelmoinnin asiantuntijaksi

Ota haltuun maailman parhaaseen tutkimusnäyttöön perustuvat työkalut tuloksekkaiden voimaharjoitusohjelmien rakentamiseen 7 h verkkokoulutuksessa! Opi maksimi- ja lihasmassaharjoittelun kokonaistutkimusnäytön hyödyntäminen käytännössä tulosten maksimoimiseksi aloittelijoiden, keskikokeneiden ja kokeneiden kuntosaliharjoittelussa.

”Kuntosalilla voi joko käydä tai siellä voi tehdä kovia tuloksia!”

”Opi ohjelmoimaan harjoitteluohjelmia samalla laadulla, jolla esimerkiksi laadukkaimmin harjoittelevat KHL- ja NHL-pelaajat harjoittelevat!”

”Takaa asiakkaasi kehittyminen monipuolisella ja vaihteleville ohjelmointimalleilla! ”

Fysiikkavalmentaja ja Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen

Tuomas Rytkönen on voimailubiologi (LitM) ja Athletican fysiikkavalmentaja, joka on Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen.

Tuomas on luonut Trainer4You:n Voimavalmentaja-koulutuksen ja toimii koulutuksen pääkouluttajana. Tuomas on fysiikkavalmentanut kymmenien eri lajien urheilijoita, mm. maajoukkuekeihäänheittäjiä, NHL- ja KHL-jääkiekkoilijoita sekä kymmeniä voimailulajien SM-mitalisteja ja SE-urheilijoita.

Tuomas toimii myös keihäsmaajoukkueen voimaharjoittelun asiantuntijana. Tuomaksen oma urheilutausta löytyy voimailusta ja mieheltä löytyykin 6 Suomen mestaruutta ja 8 Suomen ennätystä leuanvedosta.

Tuomaksen kirjoittama Voimaharjoittelun käsikirja, joka kokoaa yhteen tähän astisen kokonaistutkimusnäytön voimanlajien kehittämisestä ja antaa tuhdin tietopaketin voimaharjoittelun ohjelmointiin, julkaistiin tammikuussa 2019.

Fysiikkavalmentaja ja Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen

Tuomas Rytkönen on voimailubiologi (LitM) ja Athletican fysiikkavalmentaja, joka on Suomen johtava asiantuntija maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman ja lihasmassan kehittämiseen.

Tuomas on luonut Trainer4You:n Voimavalmentaja-koulutuksen ja toimii koulutuksen pääkouluttajana. Tuomas on fysiikkavalmentanut kymmenien eri lajien urheilijoita, mm. NHL- ja KHL-jääkiekkoilijoita sekä voimailulajien SM-mitalisteja ja SE-urheilijoita.

Tuomas toimii myös keihäsmaajoukkueen voimaharjoittelun asiantuntijana. Tuomaksen oma urheilutausta löytyy voimailusta ja mieheltä löytyykin 6 Suomen mestaruutta ja 8 Suomen ennätystä leuanvedosta.

Tuomaksen kirjoittama Voimaharjoittelun käsikirja, joka kokoaa yhteen tähän astisen kokonaistutkimusnäytön voimanlajien kehittämisestä ja antaa tuhdin tietopaketin voimaharjoittelun ohjelmointiin, julkaistaan tammikuussa 2019.

Yhteistyössä

Facebook

Julkaistu 20.10.19

Atleettinen Partasuu

⚫ Harjoittelun ohjelmointi on ohjelmointimuuttujien tavoitelähtöistä systemaattista muuntelua suorituskyvyn maksimoimiseksi treenin, levon ja ravinnon avulla
⚫ Ohjelmointimuuttujia ovat mm. kuorma, teho, liikenopeus, määrä, harjoitustiheys, harjoitteet, lihastyötavat, harjoitejärjestys, harjoitusjärjestys, palautumisajat ja treenien rytmitys
⚫ Tavoitesuorituksen fyysinen urheilusuorituskyky koostuu useista elementeistä, joiden optimaalinen harjoittelu vaatii kokeneemmalla treenaajalla eri asioihin panostamista eri kausilla. Esim. maksimivoimalajeissa lihasmassan hankinta vaatii kohtuullisen suurta harjoitusmäärää pakottaen kohtuulistamaan keski-intensiteettiä, kun taas puolestaan maksimaalisen hermostollisen käskyttämisen ja lihasjännekompleksien voimantuotollisen ja voimanvälityskyvyllisen laadun maksimointi vaatii korkeaa harjoittelun keski-intensiteettiä pakottaen kohtuullistamaan harjoitusmäärää
⚫ Usein primaariominaisuuden kehittäminen vaati taustalleen pohjaominaisuuksien kehittämistä. Esimerkiksi nopeuskestävyyslajeissa nopeuskestävyysharjoittelu ei kanna kovin pitkälle, jos pohjalle ei ole rakennettu nopeutta (maksimivoimareservi, voimantuottonopeus, kimmoisuus ja lajitaito tavoiteliikenopeuksilla) ja aerobista kestävyyttä
⚫ Tuntemalla tavoitesuorituksen kuormitusfysiologisen ja biomekaanisen lajianalyysin tietää lajissa tarvittavat ominaisuudet. Kuntotestaamalla noita ominaisuuksia tietää yksilön pääkehityskohteet tavoitesuorituskyvyn kehittämiseksi. Valmennusopillinen kokonaistutkimusnäyttö auttaa ymmärtämään miten mikäkin ominaisuus keskimäärin optimaalisesti kehittyy. Tutkimustietoa ja valmennuskokemusta yhdistämällä voidaan optimoida harjoittelun ohjelmoinnin yksilöintiä. Säännöllisellä kuntotestaamisella voidaan seurata ovatko tavoiteominaisuudet kehittyneet ja testitulosten perusteella alkuperäissuunnitelmaa voidaan tarvittaessa päivittää
⚫ Hyvä lähtökohta on kehittää ensin pohjaominaisuuksia jalostusominaisuuksia vähintään ylläpitäen, ja sitten kehittää jalostusominaisuuksia pohjaominaisuuksia vähintään ylläpitäen
⚫ Hyvä ohjelmointi sopivalla ärsykkeevaihtelulla mahdollistaa pitkäjänteisen tavoitespesifin nousujohteisen yksilöllisen harjoittelun

#periodisointi #harjoittelunohjelmointi #fysiikkaharjoittelunohjelmointi #atleettinenpartasuukirjoittaa
... LisääVähemmän

Katso Facebookissa